10 پرسشی که قبل از اولین درخواست کاری باید از خود بپرسید

دستیابی به یک حرفه ی موفق در صنعت CG ،نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است. درمقاله ی  زیرEliott Lilly ، ده 10 سوال کلیدی را که باید قبل از درخواست برای اولین کار هنری از خود بپرسید ، عنوان می کند؛

حتی اگر شما فقط در صنعت CG شروع به کار کنید،در ابتدا باید به این موضوع فکر کنید که در طول زندگی کاری خود ، فقط می توانید در تعداد محدودی از پروژه ها شرکت داشته باشید و در تعداد انگشت شماری  استودیوی هنری کار کنید. علاوه بر این ، پروژه هایی که بر روی آن کار می کنید ، به طور مستقیم بر اعتماد به نفس و رضایت شغلی شما تاثیر میگذارند.

زمان ارزشمند است و شما نباید آن را در پروژه هایی که برایتان مهم نیست و یا استودیو هایی که با کار کردن در آن ها مشکل دارید تلف کنید. دست یابی به موفقیت درحرفه ی خود به عنوان یک هنرمند (من موفقیت را به عنوان اشتغال مداوم در زمینه انتخابی شما تعریف می کنم)، جاه طلبی، تمرکز و گاهی اقدام جسورانه نیاز دارد.

برای کمک به شما در سفر خود، قبل از اینکه حتی برای اولین کار خود درخواست استخدام کنید، در اینجا 10 سوال مطرح می شود که باید از خودتان بپرسید. این سوالات ،بیشتر برای  هنر مفهومی کانسپت آرت و به ویژه برای بازی های ویدئویی طراحی شده است، اما اصول اساسی حاکم  برای سایر شغل های هنری،مثل  انیمیشن  و جلوه های بصری را نیز پوشش می دهد.تمامی مقالات سافت ساز را در اینجا مشاهده فرمایید.


1. .آیا شما در طراحی واقعا خوب هستید؟

هر هنرمندی در دنیا، موضوع مورد علاقه خود را دارد، اما علاقه ی زیاد شما به موضوعی خاص، به این معنا نیست که شما می توانید آن را حرفه ای طراحی کنید. شما به عنوان یک هنرمند نیاز به درک عینی از نقاط قوت و ضعف خود دارید.

صنعت گرافیک کامپیوتری نیز مانند سایر صنایع ،به سرعت در حال رشد و گسترش است ومیتوان گفت هنوز هم نسبتا کوچک است و پتانسیل نامحدودی برای توسعه دارد. وجود هنرمندان زیادی در این حرفه ، رقابت برای این گونه  مشاغل  را شدید کرده است. اگر می خواهید به رقابت بپردازید، نیاز به درک عمیق و دقیق از آنچه کارتان را منحصر به فرد می سازد دارید و باید بدانید ارزش شما به پروژه هایی است که انجام میدهید.

خدمت به بازار: تصور نکنید چیزی که از همه بیشتر دوست دارید طراحی کنید ، بهترین چیزی است که می توان به بازار عرضه کرد. دریافت بازخورد واقعی از معلمان و یا هنرمندان، با تجربه در مورد مهارت هایی که می توانید به استودیو برای هدایت تصمیمات حرفه ای خود برسانید ، بسیار با اهمیت است.


2. اهداف بلند مدت شما چیست؟

هنگامی که  پی بردید در زمینه ای خاص یک هنرمند هستید ، یک طرح بلند مدت (به عنوان مثال در چه نوع استودیوهایی میخواهید کار کنید ،روی  کدام پروژه ها میخواهید کار کنید و غیره) داشته باشید. ایجاد این اهداف باید خاص ، صریح و ملموس باشد.

به عنوان مثال، به خودتان بگویید: “من در پنج سال، می خواهم یک هنرمند به مفهوم ارشد ، جهت کار در استودیو های Blizzard در بازی هایی مانند وارکرفت شوم”. اجازه دهید کار رویایی شما را هدف تان تعیین کند و سپس با چشمانی باز به دنبال آن بروید.

هدفتان را در یک قطعه کاغذ بنویسید ، سپس آن را جایی نصب کنید که بتوانید هر روز آن را به عنوان یادآوری ببینید. اگر با اطمینان 100٪ مطمئن نیستید که کار رویایی شما چیست، هدف خود را در زمینه های مورد علاقه خود بنویسید.


3. برنامه شما برای رسیدن به این اهداف بلند مدت چیست؟

اکنون با شناسایی اهداف خود ، نیاز به یک برنامه ی جامع و مدون  برای به  واقعیت تبدیل کردن آنها دارید. شما باید حرفه ی خود را بسنجید و ارزیابی کنید که در حال حاضر به اهداف خود چقدر نزدیک هستید، سپس دوره ی دستیابی به آنها را در صورت لزوم اصلاح کنید. این اصلاح می تواند تغییر در تفکر شما باشد یا تلاش برای کشف یک تاکتیک جدید و یا تغییر پارامترهای شغلی تان.

همچنین ممکن است به این معنی باشد که شما مجبور شوید به بازسازی نمونه کارهای خود بپردازید. وقت خود را برای نوشتن طرح خود به صورت گام های عملی بر روی همان قطعه کاغذ به عنوان اهداف خود صرف کنید تا بتوانید به طور مرتب به آن مراجعه کنید.

متخصص هستید یا عمومی؟ استودیوهای بزرگتر اغلب به هنرمندانی نیاز دارند که تخصص خاصی در زمینه ی هنر دارند، مانند طراحی خودرو، در حالیکه استودیوهای کوچکتر ، اغلب داشتن مجموعه ای از مهارت ها را ترجیح می دهند. برای نشان دادن تخصص خود میتوانید نمونه کارهای مرتبط خود را در زمینه ی مورد نظر خلق کنید.


4. آیا شما یک متخصص  هستید یا یک جنرالیست(هنرمند عمومی) ؟

باید بدانید که در هنگام بازبینی کاندیداهای بالقوه شرکت های بزرگ بازی های ویدئویی با تیم های بزرگ،بیشتر تمایل دارند  هنرمندانی را جذب کنند که در یک یا دو رشته ی خاص هنر مفهومی (مثل ایجادشخصیت ها، وسایل نقلیه ،محیط و غیره) تخصص داشته باشند.

از سوی دیگر، شرکتهای کوچکتر با کارکنان محدود ممکن است بیشتر به یک کاندیدای عمومی نیازمند باشند که به خوبی و به دور از همه ی دغدغه ها جذب شود. واقعیت این است که مجموعه مهارت های شما باید با نیازهای شما منطبق باشد. محتوای نمونه کار شما باید این مهارت را به طرز واضحی مشخص نماید که هر استودیو بتواند استعدادهای شما و چگونگی پیاده سازی آنها در پروژه را ببیند.


5. آیا طرح های شما طرح شما را آشکار می کند؟

مثالی در این مورد میزنم: در پایان وقت خود در مدرسه، مجموعه ای بزرگ از تکالیف کلاس جمع آوری خواهید کرد ، اما قرار دادن آنها در یک کتاب ،به هیچ وجه بیانگر نمونه کارهای شما نیست. نمونه کارهای شما باید از اهداف شغلی تان پشتیبانی کند و باید شامل تصاویر کافی برای نشان دادن آنچه برای استخدام لازم دارید،باشد.

در همه حال بر نقاط قوت خود  بافزایید و نقاط ضعف خود را کاهش دهید و به یاد داشته باشید: تنها خودتان هستید که تصمیم میگیرید کجا باشید.

تمام تکالیف و نمونه کارهای  خود را دریک مجموعه قرار ندهید: هر چیزی که بیانگر اهداف شغلی شما نیست را از مجموعه حذف کنید.

 کتاب   The Big Bad World of Concept Art از Eliott، راهنمایی بیشتری در مورد چگونگی انجام این کار برای بازی های ویدئویی دارد.


6. آیا می توانید با خودتان رقابت کنید؟

ارزیابی درست مهارت هایتان بسیار مهم است. همواره قبل از ارائه ،نمونه کارهای خود را بررسی کنید و صادقانه بسنجید که چقدر بازگو کننده ی مهارت های فنی و هنری شماست. آیا کیفیت نمونه کارهای شما در همان سطح است؟ اگر پاسخ “بله” است، شما مرحله ی نخست ورود به شغل مورد نظرتان را گذراندید. اکنون که خود را با این رقابت آشنا کرده اید، می توانید آنها را کنار بگذارید.

فراموش نکنید که لفظ “بهترین هنرمند” وجود ندارد؛ هر کس دارای نقاط قوت و ضعف مختص به خود است. با تنها کسی که باید رقابت کنید، خودتان هستید. بهترین هنرمندی باشید که می توانید باشد. اگر پاسخ “نه” باشد، شما برای این صنعت آماده نیستید . با این حال مداوم تمرین کنید و سه تا شش ماه دیگر، دوباره این سوال را از خود بپرسید و صادقانه پاسخ دهید. تا آن زمان، تصاویری جدید و امیدوارانه ای خلق کنید و یا به بهبود  تصاویر نمونه کارهای سابق خود بپردازید.دست از تلاش برندارید.


7. آیا انتظارات شما از بدست آوردن شغل ، واقع بینانه است؟

یکی از اشتباهات رایج توسط هنرمندان (به ویژه کسانی که دارای سرمایه ای متوسط ​​هستند) این است که توقع خود را خیلی بالا میبرند. هنرمندان با تمایل به اوج گرفتن در این صنعت، اغلب در مورد بزرگترین و بهترین استودیو ها فکر میکنند و نمی دانند که تجربه حرف اول را میزند ، این استودیو ها ممکن است شما را نپذیرند البته  به این معنا نیست که شما نمیتوانید در یک استودیوی حرفه ای استخدام شوید،اما بعید است.

آرزوی هرکسی  در این صنعت،  کار کردن برای این استودیو هاست.ولی این را بدانید که آنها به ندرت فارغ التحصیلان کم تجربه و جدید انتخاب می کنند. در عوض، می توانید ابتدا به استودیوهای شناخته شده ی کوچکتر مراجعه کنید تا تجربه ی کاری خود را بالا ببرید.

به هر حال محیط کاری خود را با دقت انتخاب کنید. آیا ترجیح می دهید که به طور مستقل و آزادانه کار کنید و یا کار کردن در یک استودیوی کوچکتر میتواند برایتان کافی باشد و شما را اغنا کند؟


8. اولویت های شما هنگام انتخاب یک استودیو چیست؟

هنگام درخواست برای اولین کارتان، در نظر داشته باشید که کار کردن برای یک شرکت ،مانند یک خیابان دو طرفه است. بله، هم شما به آنها احتیاج دارید تا به قدر کافی تجربه کسب کنید و پیشرفت داشته باشید و هم آنها برای پیشبرد پروژه های خود به شما نیاز دارند و این نیاز سبب تعهد آن شرکت در قبال شما خواهد بود. برای تعیین اینکه چه نوع محیط کار مناسب شما خواهد بود، به خودتان بستگی دارد ولی نکاتی که باید در نظر داشت از قرار زیر است:

  1. کدام یک برای شما مهم تر است: کار کردن برای حقوق بالاتر یا کار بر روی پروژه های سبک و بدون دغدغه؟
  2. یک شرکت بزرگ حقوق و مزایای بیشتری را ارائه دهد، اما یک شرکت کوچکتر کنترل بیشتری بر کار شما دارد. کدامیک را ترجیح می دهید؟
  3. آیا می خواهید در کنار یک تیم از هنرمندان جوان کار کنید؟ یا برای شما یافتن یک مربی و مشاور اهمیت دارد؟

9. آیا استودیویی که انتخاب کرده اید ، به نفع حرفه ی شماست؟

هنگام انتخاب یک استودیو، در نظر داشته باشید که علاوه بر اعطای استعدادهای خود به یک پروژه، شما اساسا در آن شرکت سرمایه گذاری می کنید. حرفه شما با موفقیت آن در هم آمیخته است. اگر یک پروژه خوب انجام شود، شما در موقعیتی هستید که بتوانید از آن بهره مند شوید و اگر یک پروژه ضعیف باشد ،ممکن است از آن نفعی نبرید وعملا وقت خود را تلف کرده باشید.

در مصاحبه شغلی، ممکن است متوجه شوید که مجموعه مهارت ها (و در نتیجه ارزش های قابل درک شما) به طور مستقیم با موفقیت یا شکست آخرین استودیویی که در آن مشغول هستید سازگار است. بنابر این هنگام انتخاب کارفرما باید دقت کنید.


10. چه چیزی برای شما مهم است؟

باید دانست که همه ی استودیوها برابر نیستند. از طریق سوالات فوق الذکری که از خودتان پرسیده اید ،کارتان را عملی کنید و تصمیم بگیرید که فراتر از حد انتظار در جهت اهداف بلندمدت خود گام بردارید. امیدوار باشید که از اولین کار خود سربلند بیرون می آیید. آیا این سربلندی برای شما  فقط یک حقوق است؟ یا کسب تجربه و توسعه ی مهارت هایتان؟ احتمالا این موارد را در نخستین جلسه ی کاری خود پیدا نخواهید کرد، اما اگر حداقل یکی از این موارد نصیب تان شود، شغل شما دارای ارزش  بیشتری نسبت به دیگران خواهد بود.


خلاصه ی بحث:

اگر چه زمانی که شروع به کار می کنید وسوسه می شوید و کورکورانه به هر استودیویی که فهرست شغلی دارد، سر میزنید،اما بدانید که در نهایت این کار منجر به تلاش های بی فایده می شود. بنابراین بیشتر وقت خود را صرف تمرکز بر مواردی که برای شما اهمیت دارد کنید و مطمئن باشید که هر شغلی که برای اهداف بلندمدت خود در نظر می گیرید به شما نزدیک می شود.

این راهنمای بسیار مختصری بود برای  اولین کار شما در صنعت CG ، بنابراین برای اطلاعات بیشتر، کتاب من،با عنوان The Great Bad World of Concept Art برای بازی های ویدئویی را مطالعه کنید. در این کتاب، من به طور مفصل در مورد کانسپت آرت و درگیری های شغلی آن بحث می کنم و اینکه چگونه یک نمونه کار برای شغل مورد نظر خود خلق کنید که بهترین نتیجه را در پی داشته باشد و موارد دیگر.


درباره نویسنده: الیوت لیلی در حرفه ی  گرافیک یک هنرمند است، استاد ادبیات بوده و کتب زیادی از وی منتشر شده است. او در حدود یک دهه در صنعت بازی های ویدئویی مشغول به کار بوده و اخیرا با Treyarch دربازی معروف Call of Duty کار کرده است و افتخارات زیاد دیگری در  پرونده ی کاری خود دارد.

طراحی آشپزخانه کلاسیک

حسین سلیمی

حسین سلیمی هستم.لیسانس عمران دارم.متولد آذر74.دو ساله که در زمینه ی گرافیک کامپیوتری و انیمیشن کارمو شروع کردم. همکاریم رو با سافت ساز در زمینه ترجمه مقالات روز ، آموزش های سی جی و جلوه های ویژه به تازگی استارت زدم. امیدوارم که از مقالات انتخابی خوشتان بیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن